17 May 2003 | Filed under Health : Heart/Studies + Health : Heart/Triglycerides + Low Carb : News + Low Carb : Studies + Nutrition : Low-Fat
Hepatic de novo lipogenesis in normoinsulinemic and hyperinsulinemic subjects consuming high-fat, low-carbohydrate and low-fat, high-carbohydrate isoenergetic diets
"Compared with baseline, consumption of the high-fat, low-carbohydrate diet did not affect triacylglycerol concentrations. However, after the low-fat, high-carbohydrate diet, triacylglycerols increased significantly and DNL was 5–6-fold higher than in normoinsulinemic subjects consuming a high-fat diet. The increase in triacylglycerol after the low-fat, high-carbohydrate diet was correlated with fractional DNL (P < 0.01), indicating that subjects with high DNL had the greatest increase in triacylglycerols.
Conclusions: These results support the concept that both hyperinsulinemia and a low-fat diet increase DNL, and that DNL contributes to hypertriglyceridemia."
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 77, No. 1, 43-50, January 2003
Full article: American Journal of Clinical Nutrition




